Wat kost een kite, bar of wetsuit reparatie eigenlijk? En waarom ?

Of je nu je auto naar de garage brengt, je kite naar de kite reparateur of je fiets naar de fietsenmaker, je zal niet de eerste zijn die het gevoel heeft dat hij teveel betaald voor zijn reparatie.

Bij Kitecare vermoeden we dat dit gevoel ontstaat omdat er geen gevoel van verrijking plaats vindt. Immers, je had al een auto en nadat je 300 euro afgerekend hebt bij de garage krijg je exact dezelfde auto terug. De monteur is weliswaar uren aan het werk geweest om die nieuwe v-snaar te installeren maar dit is voor de meeste consumenten niet iets wat je trots aan je beste vriend laat zien, laat staan dat je er zelf gelukkig van wordt.

Voor kites geldt hetzelfde. Je had al een goede kite, deze gaat stuk, wordt gerepareerd en je krijgt exact dezelfde kite (waarschijnlijk ook nog met wat blijvende oorlogswonden) weer terug.
Naast het feit dat je kite niet meer (en waarschijnlijk minder) waard wordt na het uitvoeren van een reparatie is het vaak lastig om te controleren wat de kite reparateur precies gedaan heeft en hoelang hij hier mee bezig geweest is. (word ik niet genaaid?!) Omdat we vaak de vraag krijgen waarom een reparatie een bepaald prijskaartje heeft leek het ons goed een blog artikel te wijden aan dit onderwerp.

^ Schadecheck en indicatie van de reparatiekosten

Kites en reparatieprijzen:
De tijd die gaat zitten in het repareren van een kite worden door een aantal factoren bepaald. Meestal bestaat een reparatie uit maximaal 4 verschillende werkzaamheden:

Tornen:
Als je schade hebt aan, of dichtbij de leading edge of struts dan moeten deze vaak worden opengetornd of losgetornd van de kite. Dit tornen gebeurt met een klein mesje met een scherpe punt en is erg arbeidsintensief. Het stiksel moet steekje voor steekje worden losgehaald en dit moet voorzichtig gebeuren. Als je uitschiet met het tornmes loop je het risico dat je extra gaatjes prikt in de kite of bladder wat natuurlijk niet de bedoeling is.

Voor het tornen wordt gemiddeld genomen ongeveer 25 minuten gerekend. Uiteraard kijken we hoe omvangrijk het tornwerk is en wordt op basis hiervan een inschatting gemaakt. Heb je bijvoorbeeld op diverse plekken op de leading edge een schade dan zullen de kosten voor het tornen relatief hoog uitpakken, hoeft de leading edge of strut maar op 1 plek opengetornd te worden dan vallen de kosten mee. Is je leading edge dichtgemaakt met behulp van een biesband (bijvoorbeeld bij Cabrinha kites) dan zullen de kosten voor het tornen wat hoger uitvallen aangezien de biesband lastiger loskomt en ook weer moeilijker vast te stikken is.

^ Lostornen naden voor doekreparatie kite

Reconstructie/ plakken van de kite:
Als het tornwerk klaar is dan moeten de scheuren in het doek tot op de millimeter nauwkeurig worden gepositioneerd in de oude vorm. Ripstop polyester is zo ontwikkelt dat scheuren meestal recht lopen wat het positioneren van het doek relatief makkelijk maakt. Soms ontbreken er echter hele stukken doek of is de ontstane schade erg gerafeld waardoor het lastiger is om de scheur goed te positioneren. De meeste reparateurs positioneren de scheur om deze vervolgens tijdelijk met verftape/ducktape aan elkaar te zetten waarna ze de schade kunnen tapen met spinnaker doek of een volledig paneel kunnen plaatsen over het beschadigde gedeelte van het doek. Wij gebruiken sinds kort een vacuümtafel om ervoor te zorgen dat het doek snel gepositioneerd kan worden zonder dat het doek verschuift. Afhankelijk van de omvangrijkheid van de schade (grote scheur, L scheur, meerdere scheuren, ontbrekende stukken doek, etc) wordt een inschatting gemaakt van de benodigde tijd om de shape van de kite te reconstrueren en te tapen. De tijd voor reconstructie en plakken varieert van 10 minuten (kleine rechte scheur) tot meer dan 60 minuten bij diverse scheuren en ontbrekende stukken doek. Dit proces is het cruciaal. Wanneer het doek niet netjes gepositioneerd wordt is het risico op lelijke rimpels/vouwen en afwijkingen in de vliegeigenschappen zeer groot.

^ Kite netjes positioneren voor het plakken en stikken m.b.v. vacuümtafel

Naaien van de kite:
Wanneer de kite weer helemaal aan elkaar getapet is is het tijd om de nieuwe stroken/panelen vast te stikken en eventueel de losgetornde stukken weer vast te naaien. Afhankelijk van de plekken waar gestikt moet worden kan dit proces vrij snel gaan. Zit de reparatie echter dicht bij een strut of bijvoorbeeld helemaal in het midden van je kite dan is dit proces iets complexer. Het doek kan dan in de wegzitten waardoor de naaimachine moeilijker netjes kan naaien. Een andere vertragende factor is dat sommige kites met diverse kleuren garen zijn gestikt. De leading edge van een F-one kite wordt gesloten met zwart garen, terwijl het spinnakerdoek met wit garen wordt afgestikt. Wanneer aan beide onderdelen van de kite genaaid moet worden zal het garen dan ook omgewisseld moeten worden. De tijd voor het naaien loopt dan ook enorm uiteen. Bij een zeer kleine schade kan dit in 5 minuten klaar zijn, bij complexe grote schades kan dit proces meer dan 60 minuten in beslag nemen.

^ Stikken met een 3-staps zigzagsteek voor het beste resultaat en duurzaamheid van de repair

Bladder reparaties in de kite:
Bij bladders is het maken van een realistische schatting van de kosten het moeilijkst. Vaak zijn grote blow-outs binnen 25 a 30 minuten gerepareerd (je ziet duidelijk waar de schade zich bevindt en vaak is het doek ook gescheurd waardoor je makkelijk bij de schade kan). Kleinere lekkages zijn vaak moeilijker te vinden en nemen dan ook meer tijd in beslag. In het geval van een kite die langzaam leegloopt controleren wij altijd eerst de cruciale punten (ventielen) en als we hier geen lekkage kunnen vinden moet de bladder uit de kite worden gehaald om vervolgens te worden gecontroleerd in de waterbak. Het proces van demontage, lek zoeken, lek repareren en montage neemt meestal ruim een uur in beslag.

^ Checken lek in de bladder + het op maat maken van een nieuwe bladder

Ook bij bladder reparaties zijn er voldoende uitzonderingen die het kostenplaatje kunnen drukken of juist kunnen doen stijgen. Bij een grote blow-out kan het zijn dat er niet voldoende “vlees” overblijft om het gat te plakken, een laatste optie is dan om een nieuw segment in de bladder te sealen. Dit is meer werk en kost doorgaans ongeveer een uurtje. Het vervangen van een ventiel kost gemiddeld 20 minuten en een nieuw ventiel kost gemiddeld 15 euro.

^ Wij repareren (bijna) alles: een ontplofte leading edge volledig gerepareerd

Barren en reparatieprijzen:
Bij de reparatie van barren speelt vaak de materiaalcomponent een grote rol in de uiteindelijke kosten. Dyneema is erg duur en merken vragen vaak veel geld voor vervangende depowersystemen en dergelijken. Een voorbeeld hiervan is de North Iron Heart depowerloop die voor maar liefst 129.99 over de toonbank gaat, en dan zit hij nog niet op de bar!


^ Een depowerkoord verslijt en het is belangrijk deze tijdig te vervangen!

Een kite bar bevat vaak ook veel metalen onderdelen, helaas niet altijd van goede kwaliteit. Gecorrodeerde schroeven, afgebroken pennetjes en slijptollen zijn dan ook aan de orde van de dag. Vaak zijn de bar reparaties in de perceptie van de consument dan ook het duurst, terwijl de meeste kite reparateurs er absoluut niet blij van worden en vaak weinig verdienen op bar reparaties omdat de kans op tegenvallers vele malen groter is dan bij doekreparaties. Gemiddeld neemt het opnieuw sleeven van 4 lijnen (bijvoorbeeld wanneer er een knoopje in je lijn zit en de lijnen ingekort moeten worden) incl. het opnieuw afstellen van de lijnlengtes ong. 55 minuten in beslag. Het vervangen van een depowerlijn varieert enorm. In het geval van een eenvoudig systeem neemt het produceren van de depowerlijn en het monteren 25 a 30 minuten in beslag. In het geval van afgebroken schroefjes en andere tegenslagen kan eenzelfde reparatie oplopen tot 2 uur werk.

^ Lijnen maken wij op maat + ook sleeven wij de uiteindes van je lijnen zodat alles netjes is afgewerkt

Wetsuits en reparatieprijzen:
De meest voorkomende wetsuitschades zijn kleine scheurtjes en loslatende naden. Deze schades zijn meestal zeer snel te repareren (tussen de 10 en 30 minuten). Soms heeft een wetsuit zoveel schade opgelopen dat er een nieuw paneel in gestikt moet worden. Dit paneel moet exact dezelfde maat hebben als het oude paneel en het oude paneel moet dan ook netjes worden verwijderd. Het verwijderen van het oude paneel en het maken van een nieuw paneel neemt meer tijd in beslag. Inc. montage van het nieuwe paneel ben je zo 40 tot 60 minuten verder.


^ Blind Stitch steek om je wetsuit professioneel te repareren

Het vervangen van een rits is de duurste reparatie die je aan een wetsuit kan doen. Meestal is dit niet nodig en kan de rits gerepareerd worden met behulp van een nieuwe loper (15 minuten werk) maar als er bijvoorbeeld tandjes van je rits beschadigd zijn is vervangen onvermijdelijk. Vaak zitten deze ritsen verlijmt tussen 2 flappen en diverse malen gestikt. Het loshalen van de oude rits is dan ook zeer arbeidsintensief en het monteren van de nieuwe rits is een precies werkje. Wanneer de nieuwe rits niet perfect zit dan kan het zijn dat het pak niet of moeizaam sluit. De benodigde tijd voor het vervangen van een rits loopt enorm uiteen en heeft alles te maken met de constructie van het pak. Gemiddeld genomen duurt het vervangen van een rits tussen de 50 en 80 minuten.


^ Een scheur wordt eerst gelijmd, daarna gestikt met de blind stitch machine en afgewerkt met tape

Hoe kan het dat de ene kite reparateur goedkoper is dan de ander?
De eerste en meest voor de hand liggende reden dat de ene kite reparateur duurder is dan de ander is dat hij of zij meer wil verdienen of het bijvoorbeeld erg druk heeft en om die reden wat meer durft te vragen. Toch is dit lang niet de enige reden dat de ene kite reparateur meer rekent voor zijn reparaties dan de ander.  Om inzicht te krijgen in de kwaliteit van werk en het onderscheidt tussen verschillende reparateurs hebben wij de belangrijkste verschillen op een rij gezet.

1: Origineel Teijin doek of een ander spinnaker polyester:
Teijin is een Japanse fabrikant van doek wat wordt gebruikt door 90 procent van alle kitemerken. De producten van Teijin worden niet rechtstreeks geïmporteerd naar Nederland en zijn ook niet rechtstreeks bij de fabriek te koop.  Wel is Teijin vaak te koop bij importeurs van kites en via kite fabrieken in Azië. Door de grote hoeveelheid tussenstations (Teijin -> Kite fabriek -> Kite merk internationaal -> NL Importeur -> Kite reparateur) is het doek erg prijzig wanneer het eindelijk in Nederland aankomt. Het Teijindoek geeft wel de mooiste reparaties (zelfde weefpatroon en exact de juiste kleuren beschikbaar) en het is dan ook een keuze om wel of niet met dit doek te repareren.

Kitecare heeft ervoor gekozen om enkel met Teijin doek te repareren. De volgende vraag is hoeveel verschillende kleuren Teijin de reparateur op voorraad neemt en of de reparateur ervoor kiest ook double en triple ripstop (bijvoorbeeld gebruikt bij veel merken vanaf 2014) op voorraad te nemen. Al dit doek vergt een grote investering waarvan je niet elke meter weer kunt gebruiken. (kleuren die worden ingekocht en uiteindelijk niet of nauwelijks worden gebruikt)


^ Kleurmatchend doek

2: Machinepark keuzes:
De ene naaimachine is de andere niet. Veel kleine reparateurs repareren met 1 vrij zware machine die zowel het dacronwerk als het spinnakerwerk aan kan. Het nadeel hiervan is echter dat er dan vaak ook 1 dikte garen gebruikt wordt (de machine en naaldkeuze staan afgesteld op een bepaalde dikte garen) terwijl in een kite vaak 2 of soms zelfs 3 verschillende dikten garen zitten verwerkt. Het verschil in dikte is vaak duidelijk te zien en de stiksels vallen veel meer op wanneer er dik garen wordt gebruikt daar waar dun garen normaal is.


^ Naaimachine voor leading edge reparaties

Daarnaast lopen de prijzen van naaimachines enorm uiteen afhankelijk van de functionaliteit. Niet mijn probleem zou je zeggen? Dit is toch iets te kort door de bocht. Een instapmodel naaimachine met voldoende power om door 3 lagen dacron heen te komen (nodig voor bijvoorbeeld het sluiten van de leading edge) koop je vanaf ongeveer 1500 – 2000 euro. Wil je echter een naaimachine die naast een rechte steek ook een 3-staps zigzagsteek kan maken dan betaal je al snel 4000 euro. Als je je kite ooit van dichtbij hebt bekeken dan zal je zien dat 90 procent van je kite met een 3-staps zigzagsteek in elkaar zit. De reden dat deze steek populair is is omdat de steek erg sterk is en wanneer het garen slijt en er ergens een stiksel breekt het stiksel niet snel los komt zoals bij een rechte steek wel het geval is. Wij hebben gekozen om te investeren in een machine die beide steken aan kan, sommige reparateurs kiezen ervoor om dit niet te doen wat een lagere afschrijving geeft op je machinepark waardoor de kosten voor de reparatie lager liggen. De sterkte en de looks van een reparatie zijn van mindere kwaliteit dan wanneer de juiste steek wordt gebruikt maar de kosten zullen wel wat lager uitvallen.


^ Naaimachine voor doekreparaties

3: Voorraad van andere producten ten behoeve van reparatie:
Een reparateur kan er voor kiezen bladders, ventielen, diverse kleuren garen, ringetjes, dopjes, lijnen, neopreen enzovoort op voorraad te nemen. Dit zorgt ervoor dat reparaties over het algemeen snel kunnen worden uitgevoerd en dat er gewerkt wordt met goede materialen. Vaak is het echter ook mogelijk om met beperkte middelen iets in elkaar te knutselen, of, de klant te laten wachten en producten te bestellen. Afhankelijk van het serviceniveau wat je van je kite reparateur verwacht en de gewenste kwaliteit van de reparatie kun je kiezen voor een uitgebreide reparateur of een eenvoudige reparateur.


^ Neopreen + ventielen van alle merken

Hoe kan ik zelf kosten besparen of bepalen of een reparatie voor een eerlijk bedrag wordt uitgevoerd?
Als je zelf een beetje handig bent en niet angstig bent aangelegd kan je vaak zelf al wat voorwerk doen. Doe dit wel altijd in overleg met de reparateur die uiteindelijk je kite gaat repareren want wat jij denkt dat logisch is hoeft lang niet altijd logisch te zijn voor een ervaren kite reparateur. Bij voorwerk kan je denken aan het lostornen van stiksels, het loshalen van de depowerlijn die je nagemaakt wil hebben en deze zelf weer installeren, het zelf opmeten van de juiste lijnlengtes en deze alvast markeren voor de reparateurs zodat hij de lijnen zelf niet meer hoeft af te stellen of bijvoorbeeld zelf je bladder demonteren/monteren. Hou bij deze stappen wel rekening met het feit dat niet iedereen even handig is en dat je de situatie ook kan verergeren.

Het blijft voor een leek altijd lastig om in te kunnen schatten of een reparatie voor een eerlijke prijs wordt uitgevoerd. Bij twijfel kan je doorvragen over alle punten die wij in dit artikel hebben behandeld. Oordeel in ieder geval niet te snel en laat de reparateur uitleggen hoe hij het project gaat aanpakken en hoe hij tot een bepaalde prijsindicatie komt. Als de uitleg niet overtuigend is kan je vragen om foto’s van vergelijkbaar werk wat de reparateur heeft uitgevoerd in het verleden om de kwaliteit van werk beter te kunnen inschatten.

Type hier en druk enter om te zoeken

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten