Kite, bar en gear onderhoud, belangrijk en vaak vergeten!

Vaak als er bij ons kites worden binnengebracht met grote scheuren, delaminerende ventielen en andere schades moeten wij het vervelende nieuws vertellen dat dit voorkomen had kunnen worden door beter met je materiaal om te gaan en je materiaal regelmatig te controleren. Omdat ook wij het vervelend vinden om dit onfortuinlijke nieuws te brengen leek het ons een goed idee om hier wat meer aandacht aan te besteden en een checklist op te stellen om ervoor te zorgen dat je niet te vaak bij ons langs hoeft te komen!

 

Loop je gear minstens een keer in de 5 sessies na. Let hierbij op de volgende punten:

 

Kite:

 1: controleer het dacron op de leading edge op slijtage plekken en loslatende stiksels. Let hierbij in het bijzonder op de wingtips (deze schuren soms over de grond) en op de bridle attachment points (bridles schuren soms het dacron kapot). Een slijtplek kan vaak goedkoop worden verstevigd en een loslatend stiksel vaak al voor 15 a 20 euro opnieuw worden vast gestikt. Als de leading edge open knalt dan kost een reparatie al snel meer dan 100 euro.

2: controleer het spinnakerdoek op beschadigingen, stiksels en kleine scheurtjes. Dit doe je het makkelijkst door het doek tegen het licht te houden. Vooral in de buurt van, en op de leading edge kunnen door schelpjes en scherpe voorwerpen op het strand kleine beschadigingen ontstaan. Wanneer je deze tijdig opmerkt kunnen ze goedkoop en vaak vrijwel onzichtbaar worden gerepareerd.

3: Controleer het (vaak Dacron) doek aan de Trailing Edge van de kite. Wanneer een kite te vaak op het strand ligt te flapperen in de wind ontstaan vaak slijtage plekken op de plek waar het Dacron doek over gaat in het spinnaker doek. Deze rand is, mits je er op tijd bij bent, redelijk eenvoudig te verstevigen.

4: Check je bridle pullys en spray deze in met siliconen spray ter voorkoming van slijtage. Het is raadzaam de pullys te vervangen indien deze versleten zijn. Zo verleng je de levensduur van je bridles.

5: Check de aanknopingspunten van je bridles en lijnen op slijtage. Dit zijn klassieke slijtage plekken die tot vervelende schades kunnen leiden.

6: Controleer de bridles op slijtage door slecht lopende pullys, zand of ouderdom. Controleer vooral de lijn waar de pully overheen loopt op slijtage. Deze lijn is vaak eenvoudig te vervangen en een gebroken lijn kan voor veel gevolgschade zorgen.

7: Controleer of de rits in het midden van de Leading edge goed weggewerkt zit in de rits pocket.  De rits kan beschadigingen veroorzaken op het doek.

8: Controleer de rubberen slangetjes van je one-pump systeem op uitdroging. Behandel deze regelmatig met siliconenspray.

 

Bar/ lijnen:

 1: Controleer je depowerlijn op slijtage. Deze kan worden ingewaxt met bijenwas, parrafine of surfwax om snelle slijtage te voorkomen. Wij maken custom depowerlijnen van hoge kwaliteit voor iedere bar indien je lijn zelfs met wax niet meer te redden is!

2: Controleer het gat in je bar waar de depowerlijn doorheen loopt. Scherpe braampjes kunnen ervoor zorgen dat de depowerlijn erg snel slijt. Met een schuurpapiertje schuur je eenvoudig kleine braampjes weg.

3: Controleer je kite lijnen. Beginnen je lijnen een beetje te pluizen? Je kan ze behandelen met bijenwas. Zijn de lijnen verder beschadigd? Wij adviseren om deze direct te vervangen. Een gebroken lijn midden op zee kan voor een hoop problemen zorgen!

 

Trapeze:

 1: Controleer regelmatig je trapezebanden op slijtage. Het kan erg gevaarlijk zijn wanneer je trapeze doorscheurt tijdens het kitesurfen. Een trapezeband kan eenvoudig worden gerepareerd.

2: Controleer je trapezehaak op metaalmoeheid/ kleine breukjes.

3: Controleer of de haak waarmee je je leash bevestigd aan de safetylijn niet lam aan het worden is. Als deze veer slap wordt loop je het risico dat je leash losschiet tijdens het varen.

4: Controleer of de quick release op je safety goed open gaat maar ook niet te makkelijk open glijd.

 

Nog meer tips om langer en veiliger van je kite gear te kunnen genieten:

 1: Spinnaker doek kan bijzonder slecht tegen het schurende effect van zand. Maak, voor je je kite opruimt je kite goed vrij van zand om slijtage van het doek en de coating te voorkomen.

2: Ruim je kite nooit nat op! Als het natte doek niet voldoende kan ademen kan het voorkomen dat je “het weer”  (lelijke vlekken) in je kite krijgt. Ook gaat je kite er erg onaangenaam van ruiken.

3: Pomp je kite pas op op het strand. Het mooie groene grasveldje om de hoek heeft wellicht een grote aantrekkingskracht echter de paaltjes en andere scherpe voorwerpen onderweg naar het strand ook!

4: Probeer te voorkomen dat je een “self-launch” uit moet voeren. Het zelf starten en landen van de kite kan niet alleen gevaarlijk zijn, vaak krijgt het doek het tijdens de manoeuvre ook zwaar te verduren.

5: Maak de slang van je pomp los wanneer je de pomp opbergt. Zo voorkom je dat er een vouw in de slang kan komen wat uiteindelijk kan resulteren in een lekke pomp.

6: Controleer voor je gaat varen altijd je lijnen op knoopjes. Een knoop in een dyneema lijn geeft een sterk verhoogd risico op lijnschade.

7: Spoel na je sessie je bar en lijnen af met zoet water. Zout water tast de coating van de lijnen aan.

8: Rol altijd eerst je kite volledig uit voor je deze oppompt. Zo voorkom je dat je bladder gedraaid in de kite komt te zitten en mocht dit toch gebeuren dan zie je dit vaak nog op tijd voor je verdere schade aan de bladder toebrengt.

9:  Gebruik je kite tas tijdens transport, je hebt hem niet voor niets. Een vin of een scherp randje aan je board maakt zo een scheurtje in je doek.

10: Kite gecrashed in de golven? Zorg ervoor dat er zo min mogelijk spanning op de lijnen staat en zwem met de kite mee als deze gegrepen wordt door een golf. Lukt dit niet? Laat de hele kite gaan en hoop op het beste!

11: Laat je kite niet op het strand liggen als je niet gaat varen of als je een lange pauze neemt. De trailing edge van de kite kan beschadigen door het flapperen van de kite in de wind.

 12: Check voor het oppompen van je kite of alle ventielen goed zitten. Soms schiet een ventiel naar binnen toe. Pomp je dan toch door? Dan zal de bladder op deze plek uitzetten en ontploffen.

13: Zorg ervoor dat er geen water in je bladder komt. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer het deflate ventiel openspringt bij een crash. Gebeurt dit toch? Laat het water er zo snel mogelijk uitlopen door de wingtips op te tillen en het water via het deflate ventiel weer naar buiten te laten lopen. Gebeurt dit met zout water? Spoel de bladder dan na met zoet water! Ingedroogd zout kan de bladder beschadigen gezien zoutkristallen erg scherp kunnen zijn.

14: Controleer regelmatig (het liefst voor elke sessie) je quick release systeem. Zand en corrosie kunnen er voor zorgen dat het systeem niet meer soepel open gaat.

15: Spoel je trapeze, wetsuit en andere neopreen accessoires af met zoet water na iedere sessie. Zo voorkom je dat zout kan kristalliseren en je wetsuit kan aantasten/uitdrogen.

16: Is het doek van je kite (ooit) gerepareerd met Tear-Aid of niet vast gestikt spinnaker tape? Controleer regelmatig of de patch nog goed vast zit.

17: Vaak zit je one-pump systeem gemonteerd met Tie-Wraps. Deze zijn meestal netjes afgewerkt met sokjes van neopreen of een ander zacht materiaal. Controleer of dit bij jouw kite ook het geval is aangezien Tie-Wraps erg scherp kunnen zijn en tegen het doek aan kunnen drukken en hiermee gaatjes veroorzaken.

18: Maak enkele keren per jaar de schacht van je pomp schoon en behandel deze met siliconenspray. Zo blijft je pomp licht pompen.

19: Begint je doek zacht te worden en kraakt het niet meer? Dan is de coating versleten. Verleng de levensduur van je kite door deze te behandelen met Kite-Refitt of een ander doekbeschermingsproduct zoals 303 Aerospace Protectant. Let wel goed op! Sommige coatings zijn niet geschikt voor het spinnaker doek waarvan je kite gemaakt is, test altijd een klein stukje voor je je gehele kite behandeld.

20: Laat je kite niet achter in een warme auto. In de kofferbak van je auto wordt het snel 60 graden als het buiten warm is. Sommige bladders kunnen hier niet goed tegen. De lijm welke gebruikt wordt om de ventielen te monteren wordt weer vloeibaar bij hoge temperaturen waardoor ventielen beginnen te lekken.

21: Warme dag? Pomp je kite ’s ochtends niet te hard op! De warmte zorgt ervoor dat de koude lucht in de bladder uitzet waardoor deze mogelijk ontploft.

22: Bij het oprollen/vouwen van de kite is het belangrijk dat je dit niet te strak doet. One-pump ventielen kunnen onder spanning komen te staan en zullen uiteindelijk gaan lekken/scheuren.

23: Gebruik zandzakjes om je kite te verzwaren als deze op het strand ligt. Dit voorkomt mogelijk een vin van je board in je kite of scherpe schelpen/ stukjes glas op je kite.

Type hier en druk enter om te zoeken

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten